• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acorda 10 puncte din oficiu. • Timpul efectiv de lucru este de 2 ore. Partea I (48 de puncte) Citeste cu atentie textul de mai jos. Scrie, pe foaia de examen, raspunsul la fiecare dintre cerintele de mai jos, care se refera la textul marcat cu chenar. "Niculaita Gropescu, feciorul lui neica Andrei Gropescu, din catunul Manga, comuna Magureni, e un baiat cu judecata, blajin la vorba, masurat la miscari si, nu stiu cum sa zic: dar sfios, ori prin urmare sfios. In toate clasele primare, urmate la scoala din Magureni, a luat tot premiul intai, spre bucuria si magulirea parintilor. Ca, de! nu e lucru putin, in ziua de Slmpietru, In scoala impodobita cu flori, s-auzi ca striga de colo: «Premiul intai cu cununa - Gropescu Niculae», sa vezi pe domnul invatator ca-i pune peste perisorul lui negru cununa de merisor, pe domnul primar ca-i da un teanc de carti, mangaindu-l; si apoi sa pleci pe linia satului, tu, mama de o parte, tatal de alta, si intre voi feciorul vostru, in vazul consatenilor, care zic cu dragoste: «Sa va traiasca! Si la mai mare!" [...] Dar amaraciunea lui Niculaita a izvorat si din firea lui iscoditoare, deosebita de firea celorlalti... inca de pe cand era copil i-a jucat renghiuri... De cite ori nu l-a urecheat tat-su pentru ca-si pierduse o jumatate de zi, uitandu-se cum mancau ori cum isi faceau gogosile viermii de matase pe care-i crestea maica-sa? De mai multe ori a mancat bataie, pentru ca - in vremea cand el urmarea cate o ganganie - boii pe care era trimes sa-i pazeasca intrau din miriste ori din islaz in vreo holda. De citeva ori a fost trezit de arsura unei nuiele, insotita de o injuratura : «Ma, esti cu dusii de pe lume? Nu vezi ca ti-au intrat boii in porumbul meu?» Dar nici dojana aspra a parintilor, nici bataia pentru plati de ispasa nu l-au putut vindeca... astea insa Ie-a rabdat Niculaita fara mare suparare. Ceea ce era mai greu de rabdat era batjocura. Ca incet si treptat a ajuns de batjocura.[...] Intr-o zi, cum sta pe un scaunel, crestand un bat cu briceagul, vazuse in stratul de marar de langa dansul pisica lor, pe brinci, la panda dupa un stol de vrabii, care, la patru-cinci pasi de ea, ciuguleau pe jos, ciripind, niste malai risipit. Uitandu-se cu luare-aminte la pisica, o vazuse facand din gatlej ca vrabiile. Parca ar fi vrut sa le ademeneasca, sa vie inspre locul unde era ea pitita. Si in adevar, vrabiile se dusesera dupa malai inspre dansa. O vazuse cum isi incorda picioarele, si cand a judecat ca sunt destul de aproape, harsti! odata s-a repezit si a prins una in gheare.___________________________________________________ I Seara a povestit la poarta cele vazute si auzite. Era de fata si Parvu Miu si fii-sa Salomia si lea Manda, I mama Salomiei, si mos Grigore, alt vecin. Cum te vezi si le auzi numai tu pe toate, ma Niculaita? a intrebat mos Grigore zambind. Iaca, eu sunt om de merg pe saptezeci si patru de ani, dar pisica sa faca din gat ca vrabia n-am auzit. - Mos Grigore, nu stiu alte pisici; dar a noastra face. Am auzit-o, uite, cum ma auzi dumneata. Ma, o sa-ti scorneasca lumea o porecla. O sa te pomenesti odata cu unul: «Niculaita Minciuna», si asa o sa ramain________________________________ (loan Alexandru Bratescu-Voinesti, Niculaita Minciuna) A. Limba romana 1. Explica rolul primelor doua virgule din prima fraza a textului marcat cu chenar. 4 puncte 2. Transcrie, din textul marcat» doua cuvinte compuse. 4 puncte 3. Mentioneaza doi termeni din familia lexicala a substantivului "om". 4 puncte 4. Transcrie, din textul marcat, patru verbe de conjugari diferite. 4 puncte 5. Stabileste valoarea morfologica, din text, a cuvintelor subliniate: "- Mos Grigore. nu stiu alte pisici: dar a noastra face". 4 puncte 6. Alcatuieste un enunt in care cuvantul "seara"sa aiba functia sintactica de subiect. 4 puncte 7. Precizeaza functia sintactica a cuvintelor subliniate: "eu sunt om de merg pe saptezeci si patru de ani". 4 puncte 8. Transcrie, din text, ultima propozitia subordonata, precizandu-i felul. 4 puncte 9. Alcatuieste o fraza in care sa existe si o propozitie subordonata predicativa, avand ca regent verbul a ramane. 4 puncte B. intelegerea textului 10. Numeste personajele care participa la dialogul din fragmentul marcat. 2 puncte 11. Precizeaza doua functii ale dialogului in textul dat. 2 puncte 12. Formuleaza ideea principala a fragmentului marcat cu chenar. 2 puncte 13. Precizeaza doua trasaturi care sa justifice incadrarea textului in genul epic. 2 puncte 14. Explica, in maxim 5 randuri, atitudinea ironica a personajului mos Grigore. 4 puncte Partea a II-a (18 puncte) Te numesti Teodor/ Teodora Ardeleanu, locuiesti in Alba lulia, pe Strada Stejar, la numarul 14, esti elev/ eleva in clasa a Vlll-a, la Scoala cu clasele I - VIII "Petru Maior", si doresti sa te inscrii la cercul de arta dramatica de la "Clubul Copiilor" din localitate. Redacteaza, pe o pagina distincta a foii de examen, o cerere adresata directorului acestui club, mentionand motivul solicitarii. in cerere, trebuie: • sa respecti conventiile acestui tip de compunere; 6 puncte • sa expui clar si concis continutul/ motivul solicitarii; 8 puncte • sa respecti normele de exprimare, de ortografie, de punctuatie. 4 puncte Atentie! Nu folosi alte nume decat cele indicate in cerinta! Data redactarii cererii este 18.06.2007. Partea a lll-a (24 de puncte) Scrie o compunere in care sa caracterizezi personajul Niculaita, din textul de la Partea I (loan Alexandru Bratescu-Voinesti, Niculaita Minciuna). in redactarea compunerii, vei avea in vedere: • precizarea, insotita de exemple, a trei mijloace/ procedee de caracterizare existente in textul dat; • numirea a trei trasaturi {fizice si/ sau morale) ale personajului; • ilustrarea trasaturilor, prin referire la intamplari/ la situatii semnificative sau prin citate comentate; • prezentarea relatiei dintre personajul Niculaita si alt personaj din textul dat. Nota! Respectarea, in lucrare, a ordinii cerintelor nu este obligatorie. Vei primi 12 puncte pentru continut (cate 3 puncte pentru fiecare cerinta rezolvata) si 12 puncte pentru redactare (unitatea compozitiei-1 p.; coerenta textului-1 p.; registrul de comunicare, stilul si vocabularul adecvate continutului- 3 p.;ortografia - 3 p.; punctuatia - 2 p.; asezarea corecta a textului in pagina, lizibilitatea - 2 p.) In vederea acordarii punctajului pentru redactare, compunerea trebuie sa aiba minimum 25 de randuri scrise.