Să învăţăm să privim – Subiectul tabloului

            Cum adică să învăţăm să privim? A vedea este ceva ce poate fi învăţat? Da! Gândiţi-vă ce se întâmplă dacă punem trei oameni în faţa aceluiaşi peisaj. Credeţi că o să observe toate detaliile lui? Nu. Ba mai mult, unii o să fie atraşi de anumite detalii, alţii de unele culori şi tot aşa. De multe ori, unii oameni vor trece indiferenţi pe lângă cele mai frumoase peisaje, cele mai interesante clădiri sau cele mai minunate flori. Datoria unui artist este să identifice elementele importante, frumoase sau neobişnuite din lumea înconjurătoare şi să le valorifice, adică să le sublinieze.

            Chiar şi atunci când putem fi siguri că, dintr-un anumit peisaj de exemplu, observăm majoritatea detaliilor, în tabloul nostru nu va fi loc decât pentru unele dintre ele. De ce? În primul rând pentru că pe materialul nostru încape doar o anumită porţiune din imaginea pe care o vedem. Uitaţi-vă pe geam: puteţi vedea tot ce este afară? Desigur că nu. Veţi vedea doar o porţiune din lume, aşa cum este ea încadrată de rama ferestrei. Dacă vă apropiaţi de geam sau vă deplasaţi mai la stânga sau mai la dreapta, imaginea o să se schimbe cu desăvârşire. Şi totuşi, dacă vom desena doar puţinul pe care îl putem vedea, oamenii vor înţelege că este vorba despre un peisaj din afară, cu toată natura şi construcţiile specifice oraşului.

            În pictură şi în desen este foarte important să decidem ce anume vom încadra pe hârtia noastră – aceasta înseamnă să ne decidem asupra subiectului pe care vrem să îl desenăm. Subiectul nostru poate fi ceva ce ne place sau ceva ce se potriveşte unei anumite ocazii sau unei idei. Dacă suntem pasionaţi de maşini sau de flori, atunci acestea vor fi subiectele noastre. Dacă vrem să oferim mamei un cadou de 1 martie sub forma unui desen făcut de noi, atunci ne vom alege ca subiect un ghiocel, o creangă înflorită sau orice lucru care ne aminteşte de venirea primăverii.

            În istoria artei, multe curente artistice pot fi recunoscute după subiectele pe care artiştii şi le alegeau. De exemplu, în perioada Impresionismului se pictau mai mult peisaje, iar în Romantism se ilustrau legende sau episoade din istorie. Mulţi pictori au devenit faimoşi datorită subiectului pe care şi l-au ales: Vincent van Gogh a pictat foarte mult floarea-soarelui şi peisaje în care predomina galbenul, iar Edgar Degas are foarte multe tablouri cu balerine.

            Cel mai des întâlnit subiect în pictură este frumuseţea, atât frumuseţea naturii, cât şi cea a omului şi vieţii. Alte subiecte pot fi bucuria de a trăi, evenimente din viaţa cotidiană, legende, personalităţi importante, dar şi sentimente ca tristeţea sau singurătatea. Subiectul unui tablou poate fi tot ceea ce simţim, visăm sau trăim.

            Priviţi cu atenţie tablourile de mai jos. Care este subiectul? Evident – o vază cu flori. Dar ce trebuie să observăm aici este cum fiecare dintre aceşti pictori a reuşit să transmită emoţii diferite folosind acelaşi subiect. Trebuie să fim atenţi la culorile pe care le-au folosit, la locul în care şi-au poziţionat subiectul şi să încercăm să diferenţiem între sentimentele pe care tablourile ni le provoacă.

Priviţi următoarea imagine. Veţi putea observa cum în acelaşi peisaj pot exista mai multe subiecte potrivite pentru un tablou. Este alegerea voastră dacă să desenaţi un cadru mai mare, aşa cum se vede în prima imagine sau să vă axaţi pe un anumit detaliu, aşa cum aveţi exemple în cea de-a doua imagine.

La fel se întâmplă şi în cazul acestui portret de grup realizat de Rembrandt. Evident, aici subiectul este un portret de familie, în care autorul a realizat portretele individuale ale fiecărui membru al familiei. Dar ar fi putut şi să realizeze portrete individuale, aşa cum se poate vedea în cea de-a doua imagine.

Mai mult, în următoarea serie de picturi care au ca subiect turnul Eiffel, puteţi vedea cum acelaşi subiect, în cazul nostru turnul din Paris, privit din mai multe unghiuri, poate conduce la imagini foarte diferite.

Exerciţiu: Gândiţi-vă care sunt subiectele pe care v-ar face plăcere să le desenaţi. Observaţi-le din toate unghiurile şi închipuiţi-vă ce tehnici s-ar potrivi pentru desenul lor (acuarelă, creion, contur în tuş etc.). Acest exerciţiu o să vă ajute să vedeţi lumea dintr-o altă perspectivă şi să alegeţi cele mai potrivite subiecte pentru tablourile voastre.

Material trimis de Andreea Lazar, Cluj Napoca

(No Ratings Yet)

Leave a Reply

*